چگونگی اعتماد به فروشگاه های اینترنتی با ۸ نکته مهم

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟ تا مدتی پیش، همه مردم برای خرید محصولات مورد نیاز خود به فروشگاه ها و یا بازار مراجعه می کردند و مدتی را برای خرید کالای مورد نظرشان در فروشگاه های مختلف سپری می کردند. عدم دسترسی به همه فروشگاه ها، دور بودن فروشگاه ها از یکدیگر، صرف زمان زیاد برای رفتن و گشتن در پی کالای مورد نظر و… از معایب خریدهای حضوری بود و به همین دلیل برخی افراد برای رفتن به فروشگاه و خرید کردن انرژی کافی نداشتند.

اما با گذشت زمان و ظهور فروشگاه های اینترنتی، امکان خرید آنلاین برای مردم فراهم شد و امروزه افراد می توانند به راحتی بدون صرف وقت و هزینه و به سادگی کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. در واقع شما می توانید به راحتی و در حالی که در اتاق خود استراحت می کنید با استفاده از گوشی موبایل، تبلت و یا کامپیوتر خود، به خرید اینترنتی بپردازید.

اما مسئله این است که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟ اعتماد به فروشگاه های اینترنتی شاید تنها مسئله ای باشد که مردم را در خرید آنلاین دچار تردید می کند. اما اگر اصول و قواعدی را در نظر بگیرید می توانید به سادگی نسبت به معتبر بودن و یا عدم اعتبار یک فروشگاه اینترنتی مطمئن شوید. در این مطلب نکات مهمی را درباره چگونگی اعتماد به فروشگاه های اینترنتی بیان می کنیم و شما می توانید با مطالعه این مطلب پاسخ سوال ” چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟” را دریابید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟

فروشگاه آنلاینی که قصد خرید از آن را دارید، باید مولفه هایی را داشته باشد تا بتوانید به آن اعتماد کنید. فاکتورهایی که برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی باید در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

۱- خرید از سایت های آشنا

خرید از سایت های شناخته شده و معتبر می تواند ریسک خرید آنلاین را کم کند. توجه کنید هر سایتی که در صفحه نتایج جستجو نشان داده می شود، معتبر نیست. با این حال وب سایت هایی که در صفحه اول SERP یا همان صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شوند، اعتبار بیشتری دارند. به عنوان مثال خرید از فروشگاه آمازون چندین برابر مطمئن تر از فروشگاه های دیگر است و احتمال خطا در آن بسیار کم است.

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم ؟

۲- توجه به پروتکل http

یکی از فاکتورهای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی وجود SSL در سایت است. هرگز از سایت هایی که پروتکل آن ها http  است و از SSL برای امنیت وب سایتشان استفاده نمی کنند، خرید نکنید. در https لایه امنیتی SSL به شما در یک خرید ایمن کمک می کند. وب سایت هایی که مجهز به SSL هستند در کنار URL آن ها یک آیکون قفل نمایش داده می شود.  علاوه بر اینکه وب سایت های فروشگاهی بدون پروتکل https فاقد اعتبار هستند، وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد.

اعتماد به فروشگاه های اینترنتی

۳- وجود نماد الکترونیک

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟ وجود نماد الکترونیک در سایت، اعتبار آن را افزایش می دهد. چرا که این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می شود و کاربران می توانند با کلیک بر روی آن به اطلاعاتی درباره وب سایت و مالک آن به دست آورند. وب سایت هایی که دارای این نماد هستند وظیفه دارند به شکایات و مشکلات مشتریان خود نسبت به خرید آنلاین رسیدگی کنند، در غیر این صورت نماد الکترونیک آن ها لغو خواهد شد. نکته مهم در بررسی این نماد این است که پس از کلیک بر روی نماد آن به یکسان بودن URL آن و آدرس وب سایت دقت کنید. همچنین توجه کنید که صفحه باز شده یک صفحه وب در مرورگر شما باشد، نه یک عکس!!

چگونگی اعتماد به فروشگاه های اینترنتی

۴- توجه به نظرات مشتریان

قبل از اینکه هر کالایی را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید، به قسمت نظرات مراجعه کرده و نظرات مثبت و منفی مشتریان سابق را درباره آن محصول مطالعه کنید. اگرچه این کار، روشی قطعی برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی نیست، اما می توان با کمی دقت از این روش استفاده کرد.

۵- وجود راه های ارتباطی در سایت

وب سایت های فروشگاهی معتبر، چند راه ارتباطی برای کاربران فراهم می کنند و شما می توانید در صورت لزوم با آن ها تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را با پشتیبانی آن ها مطرح کنید. بنابراین وجود آدرس شبکه های اجتماعی، شماره تماس و سایر راه های ارتباطی در سایت یکی از نشانه های اعتبار وب سایت است. حتی وب سایت های فروشگاهی می توانند آدرس فروشگاه های حقیقی خود را در بخش فوتر سایت درج کنند.

۶- نحوه پرداخت

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم ؟ یکی دیگر از نکات مهم در اعتماد به فروشگاه های اینترنتی ، بررسی نحوه دریافت مبلغ است. فروشگاه هایی که امکان پرداخت در محل را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند، از اعتبار بیشتری برخوردارند و می توانید راحت تر به آن ها اعتماد کنید. اگر چه مسائلی مثل عودت کالا توسط مشتری و… باعث شده فروشندگان آنلاین رغبت کمتری نسبت به پرداخت در محل داشته باشند، اما همچنان برخی از فروشگاه های اینترنتی این امکان را در اختبار مشتریان خود قرار می دهند.

اعتماد به فروشگاه های اینترنتی

۷- مطالعه سیاست حفظ حریم خصوصی

از نحوه ذخیره اطلاعات وارد شده در سایت و سیاست حفظ حریم خصوصی وب سایت فروشگاهی مورد نظر اطمینان حاصل کنید. این امر بسیار مهم است چرا که در صورت به سرقت رفتن و سو استفاده از اطلاعات، فروشگاه آنلاین مورد نظر مسئولیتی به عهده ندارد.

۸- عدم انتشار اطلاعات شخصی

اگرچه فروشگاه های اینترنتی برای ارسال کالای مورد نظر شما، نیاز به برخی اطلاعات شخصی شما دارند، اما در هنگام ثبت سفارش باید توجه کنید که اطلاعات شخصی و غیر ضروری خود را وارد نکنید. میزان درآمد ، شماره تلفن های اضافی ، شغل و هرگونه اطلاعاتی که در خرید شما تاثیر ندارد، در اختیار وب سایت های فروشگاهی قرار ندهید.

بنابراین هنگام خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی نکات بالا را در نظر بگیرید تا با اطمینان خاطر و بدون نگرانی بتوانید به صورت اینترنتی خرید کنید.