ایکس باکس یا پی اس 4 ؟

ایکس باکس یا پی اس 4

اگر در حال خرید یک کنسول بازی جدید هستید، ممکن است در انتخاب کمی گیج شوید. در این مرحله معمولاً باید بین پلی استیشن و  Xbox انتخاب کنید. دانستن این که کدام کنسول بازی، ایکس باکس یا پی اس 4 برای شما مناسب تر است، کار دشواری است. همراه ما باشید تا تفاوت های PS4 و Xbox One را تجزیه و تحلیل کنیم و به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام مدل از هر کنسول برای شما مناسب است.

ابتدا به تاریخچه این دو کنسول بازی می پردازیم و در ادامه بررسی خواهیم کرد که کدام کنسول بازی بازی مناسب تر است ایکس باکس یا پی اس 4؟

تاریخچه کنسول های بازی

1- Xbox

در سال 2001 اولین سری از کنسول های بازی ایکس باکس توسط شرکت مایکروسافت ساخته شد و در سال 2002 مایکروسافت از Xbox Live که نخستین سرویس بازی کنسول آنلاین بود رونمایی کرد. در سال 2010 برای اولین بار، این دستگاه، امکان بازی کردن را فقط با استفاده از حرکات بدن و صدا، بدون نیاز به کنترلر انجام داد و درسال 2013 کنسول نسل هشتمی Xbox One روانه‌ی بازار شد.

مایکروسافت در سال 2016 کنسول Xbox One S را معرفی نمود که نسبت به Xbox One از ابعاد کوچکتری برخوردار بود و قابلیت های بیشتری داشت. در سال 2019، کنسول بازی Xbox One S ALL DIGITAL به عنوان جدید ترین محصول خانواده‌ی Xbox One به بازار عرضه شد که از درایو نوری برخوردار نبود. به تدریج ایکس باکس به یکی از محبوب ترین بازی های تاریخ تبدیل شد و میلیون ها نفر به بازی با این کنسول پرداختند.

 

2- PS4

شرکت سونی، کنسول بازی های ویدئویی PlayStation را در سال 1994 منتشر کرد و تا سال 2005، پلی استیشن به اولین کنسول بازی تبدیل شد. پلی استیشن 2 خیلی سریع در بین گیمر ها طرفدار پیدا کرد. با این حال، سری بعدی کنسول های پلی استیشن، یعنی پلی استیشن 3 که در سال 2006 منتشر شد، با وجود رقیبی مثل  ایکس باکس، از همان موفقیت اولیه برخوردار نبود.

در اواخر سال 2013 شرکت سونی از ps4 رونمایی کرد که دارای ویژگی های منحصر به فردی مثل گیم پد DualShock 4، تاچ پد، بلندگو داخلی، حرکت ژیروسکوپی و ردیابی با دوربین PlayStation Eye بود. طی یک دهه اخیر، پلی استیشن به اولین کنسول بازی در تاریخ تبدیل شد که بیش از 100 میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش می رساند.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

مقایسه ویژگی های کنسول های بازی

1- قیمت

اگر به تعداد کنسول های فروخته شده هر شرکت نگاه کنیم، PS4 حدود دو برابر Xbox فروش داشته است. کنسول‌های Playstation 4 در سه مدل معمولی، PS4 Slim و PS4 Pro و کنسول های بازی ایکس باکس در دو مدل Xbox One X و Xbox One S  عرضه می شوند که با توجه به مدل ها و حجم های مختلف قیمت های متفاوتی دارند.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

2- گرافیک

عملکرد بازی و قابلیت های گرافیکی در یک کنسول بازی از اهمیت زیادی برخوردار است. پلی استیشن 4 و Xbox One از این نظر بسیار شبیه به یکدیگر هستند. هر بازی در یکی از کنسول ها کمی بهتر از دیگری اجرا می شود، اما نمی توان تفاوت های چشمگیری بین آن ها پیدا کرد. سونی و مایکروسافت نسخه های پیشرفته و با کیفیت 4K از کنسول های بازی خود منتشر کرده اند. PS4 Pro و Xbox One X مدل های قدرتمندی هستند که دارای رزولوشن 4K می باشند.

توجه داشته باشید که گرافیک بالای آن ها زمانی برای شما کارآمد خواهد بود که علاوه بر کنسول 4K، از تلویزیون 4K نیز استفاده کنید. در غیر صورت این کنسول های بازی با کنسول های معمولی برای شما تفاوتی نخواد داشت.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

3- گیم پد

برای انجام بازی با یک کنسول به گیم پد خوب نیاز دارید. اما انتخاب شما برای یک گیم پد خوب در بین ایکس باکس یا پی اس 4 کدام است؟ ایکس باکس یا پی اس 4؟ دسته بازی  Xbox One نسخه به روز شدۀ کنترلر Xbox 360 است و دارای دکمه های گردتر هستند. گیم پد DualShock 4 پلی استیشن 4، یک کنترلر بسیار کارآمد است که ویژگی های مثبت  DualShock 3 را حفظ کرده و نقص های آن را برطرف نموده است. این دستگاه دارای بلندگوی داخلی و یک تاچ پد در وسط آن است.

از دسته پی اس 4 می توانید فقط توسط همین دستگاه استفاده کنید. اما می توانید با مطالعه روش های اتصال دسته PS4 به کامپیوتر از بازی های کتمپیوتری خود لذت بیشتری ببرید.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

4- بازی ها

بازی های ساخته شده توسط شرکت سونی فقط در PS4 عرضه می شوند و بازی های ساخته شده توسط مایکروسافت فقط در Xbox One منتشر می گردد. البته اکثر موارد اختصاصی Xbox One را می توانید روی رایانه شخصی خود که دارای ویندوز 10 است بازی کنید. در حالی که موارد اختصاصی PS4 را فقط روی همین کنسول بازی می توانید اجرا کنید. این ویژگی به نفع شرکت سونی می باشد، اما مزیتی برای مصرف کنندگان ندارد و بازی ها را انحصاری و محدود می کند. در مجموع انتخاب بازی موضوعی سلیقه ای است و باید ببینید که بازی های ایکس باکس یا پی اس 4 برای شما جذابیت بیشتری دارد.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

 

مقاله پیشنهادی:۱۰ بهترین بازی های اکشن اندروید را از دست ندهید

5- خدمات آنلاین

اگر بخواهید در دستگاه ایکس باکس یا پی اس 4 خود بازی های آنلاین داشته باشید باید سیستم بازی خود را به اینترنت وصل کنید. Xbox One از Xbox Live و پلی استیشن 4 از شبکه پلی استیشن برای دسترسی به خدمات آنلاین استفاده می کند. در هر دو مورد، ایکس باکس یا پی اس 4، شما نیاز به خرید اشتراک و پرداخت حق بیمه برای بازی آنلاین دارید.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

6- واقعیت مجازی

در چند سال اخیر شرکت سونی از PlayStation VR، که یک هدست واقعیت مجازی برای پلی استیشن 4 و PS4 Pro است، رونمایی کرد. با این هدست می توانید یک تجربه شگفت آور و جذاب در واقعیت مجازی بدست آورید.

مایکروسافت پلتفرم VR مخصوص خود را برای ویندوز 10 با نام Windows Mixed Reality دارد. همچنین رایانه های با سیستم عامل ویندوز می توانند از هدست های HTC Vive و Oculus Rift استفاده کنند. با این حال، هیچ یک از این ویژگی ها بر روی Xbox One انجام نشده است و مایکروسافت هیچ برنامه ای مبنی بر ساخت هدست Xbox One VR اعلام نکرده است.

متأسفانه، هیچ راهی برای استفاده از هدست VR با Xbox وجود ندارد، بنابراین در پاسخ به این سوال که کدام کنسول بازی بهتر است، ایکس باکس یا پی اس 4؟ اگر واقعیت مجازی جزء اصلی ترین معیار های شما برای انتخاب کنسول بازی است، به دنبال PS4 بروید.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

7- مشخصات فنی

PS4 Pro و Xbox One X هر دو دارای پردازنده های هشت هسته ای AMD Jaguar هستند. با این حال، Xbox One X با سرعت 2.3 گیگاهرتز، از PS4 Pro با سرعت 2.1 گیگا هرتز، جلو تر است. Xbox One X از GPU سریعتری برخوردار است و دارای CPU بالاتری نسبت به PS4 Pro است. همچنین رم آن 12 گیگابایت است و در مقابل Ps4 که دارای رم 8 گیگابایتی است برتری دارد. اگر معیار اصلی شما هنگام انتخاب بین محصولات سونی و مایکروسافت، یعنی ایکس باکس یا پی اس 4، این است که کدام کنسول دارای مشخصات فنی قوی تری است، پس Xbox One X دستگاه مناسب برای شماست.

 

ایکس باکس یا پی اس 4

در این مقاله نقاط قوت و ضعف PS4 و Xbox One را بررسی و قضاوت کردیم، حالا می توانید با توجه به فاکتور های مهم و اولویت هایتان بهترین انتخاب را بین ایکس باکس یا پی اس 4 داشته باشید.

به نظر شما کدام کنسول بازی ارزش خرید بیشتری دارد؟ انتخاب خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.