کول پد چیست؟ 7 راهنمای خرید کول پد لپ تاپ

کول پد چیست

پایه خنک کننده لپ تاپ یا کول پد چیست و از آن برای چه کاری استفاده می شود؟ آیا خرید کول پد برای لپ تاپ ضروری می باشد؟

کول پد چیست؟

کول پد یکی از اصلی ترین لوازم جانبی لپ تاپ می باشد. این محصول که به آن پایه خنک کننده لپ تاپ نیز گفته می شود، مستطیلی شکل بوده و جهت نگهداری از لپ تاپ شما در هنگام استفاده و زمانی که روشن می باشد طراحی شده است. پایه خنک کننده لپ تاپ به وسلیه فن هایی که دارد کمک می کند، حرارت لپ تاپ شما کم شده و از داغ شدن آن جلوگیری می کند. به این ترتیب با خنک شدن قطعات لپ تاپ عملکرد آن ها بهبود می یابد.

شما با خرید یک کول پد و صرف هزینه جزئی می توانید احتمال آسیب دیدن قطعات را به حداقل ممکن برسانید. به همین دلیل خرید این دستگاه برای لپ تاپ های شما ضروری می باشد و با کمک آن از می توانید از صرف هزینه های احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کنید.

حالا که گفته شد کول پد چیست و برای چه کاربردی طراحی شده است نیاز است که نسبت به خرید آن برای لپ تاپ خود اقدام کنید. اما در هنگام خرید کول پد باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه نکات خرید کول پد لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد.

راهنمای خرید کول پد لپ تاپ

1- اندازه

یکی از فاکتور های اولیه در خرید لپ تاپ اندازه آن می باشد. پایه خنک کننده ای که برای لپ تاپ خود انتخاب می کند باید متناسب با لپ تاپ شما باشد. اندازه صفحه نمایش شما تعیین می کند که مناسب ترین اندازه کول پد چیست. معمولاً بر روی پک این محصول ابعاد آن نوشته شده است. علاوه بر آن عنوان شده که برای چه سایز لپ تاپ های مناسب می باشد. اگر نمی دانید لپ تاپ شما چند اینچ است با کمک تصویر زیر و با اندازه گیری دستی می توانید سایز آن را محاسبه کنید.

بهترین کول پد

2-سرعت، تعداد و قطر فن

در هر خنک کننده لپ تاپ یک یا چند فن قرار دارد. هر چه تعداد فن ها بیشتر باشد، قدرت بیشتری در خنک کردن ایجاد می شود و دما راحت تر کنترل خواهد شد. علاوه بر این قطر فن نیز فاکتور مهمی در عملکرد کول پد می باشد. اگر قطر فن کوچک باشد قدرت زیادی در خنک کردن لپ تاپ شما نخواهد داشت. همچنین در سطح کمتری از زیر لپ تاپ شما گردش هوا ایجاد کرده و به همین علت فن های بزرگتر کارایی بهتری در این امر خواهند داشت.

سرعت گردش فن نیز جزء موارد تأثیرگذار بر عملکرد کول پد می باشد. هر چه سرعت گردش بیشتر باشد لپ تاپ شما سریع تر خنک می شود. سرعت گردش در اکثر موارد 1000 دور بر دقیقه می باشد. در برخی از خنک کننده های لپ تاپ قابلیت تنظیم سرعت فن وجود دارد. به این ترتیب شما می توانید با توجه به نیاز خود سرعت گردش فن ها را تنظیم کنید تا از هدر رفت انرژی جلوگیری گردد. پس هنگام خرید باید تعداد فن و ابعاد آن را بدانید و بررسی کنید که سرعت گردش فن در کول پد چیست.

بهترین کول پد

3- پورت ها

کول پد ها با استفاده از کانکتور USB به منبع تغذیه متصل می شوند. این منبع تغذیه می تواند لپ تاپ، آداپتور برق USB و … باشد. علاوه بر این در برخی از پایه های خنک کننده لپ تاپ نیز پورت های جداگانه USB تعبیه شده است. اما این پورت کول پد چیست و چه کاربردی دارد؟  از این پورت های اضافه می توانید به عنوان هاب استفاده نمایید. از آن جایی که یک پورت لپ تاپ شما به دلیل اتصال کول پد اشغال شده است برای اتصالات مختلف به پورت های USB بیشتری نیاز دارید که این درگاه ها به همین منظور طراحی شده اند.

بهترین کول پد برای لپ تاپ

4- قابلیت تنظیم ارتفاع

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک لپ تاپ قابلیت تنظیم ارتفاع در آن می باشد. اگر یک پایه خنک کننده لپ تاپ دارای این ویژگی باشد می توانید آن را در زاویه دلخواه خود قرار دهید. این کار به وسیله شیار هایی که در زیر پایه قرار دارد صورت می گیرد. هر چه تعداد این شیار ها بیشتر باشد شما گزینه هایی بیشتری خواهید داشت. در شیب های زیاد نیز جهت جلوگیری از سر خوردن لپ تاپ نگهدارنده هایی تعبیه شده است که خیال شما را بابت افتادن لپ تاپ راحت می کند.

کول پد دیپ کول

5- جنس بدنه

جنس بدنه کول پد ها می تواند از پلاستیک، فلز و یا حتی چوب باشد. دقت داشته باشید که اگر کول پد شما فاقد گیره های نگهدارنده جهت جلوگیری از سر خوردن می باشد، باید روی سطح بدنه آن از نوار سیلیکونی ضد لغزش استفاده شده باشد. به این ترتیب با ایجاد اصطکاک مانع سر خوردن دستگاه شما می شود.

در طراحی این دستگاه نیز بهتر است از ساختار شبکه ای استفاده شده باشد. به این ترتیب سیستم گردش هوا و انتقال حرارت به بهینه ترین حالت ممکن انجام خواهد شد.

کول پد چیست

6- شکل ظاهری

دیدم که ضرورت خرید کول پد چیست و چرا باید آن را برای لپ تاپ تهیه کرد. اما هنگام خرید با طیف زیادی از اشکال مختلف روبرو خواهیم شد. پس از بررسی تمامی موارد گفته شده در بالا باید ظاهر کول پد را مطابق سلیقه خود انتخاب کنید. برخی از کول پد ها دارای پایه های تاشو هستند و قابلیت حمل آسان تری دارند. در برخی دیگر چراغ های LED کار شده که با اتصال به منبع تأمین کننده انرژی روشن می شوند.

راهنمای خرید کول پد

7- سایر قابلیت ها

از بعضی کول پد ها می توانید استفاده هایی فراتر از خنک کردن لپ تاپ داشته باشید. قابلیت هایی مثل داشتن هولدر موبایل، اسپیکر، بخشی برای استفاده از ماوس و … جزء ویژگی های برخی از کول پد ها می باشد. پس برای خود تعیین کنید که علاوه بر خنک کردن لپ تاپ، دیگر کاربرد های مورد انتظار شما از یک کول پد چیست.

کول پد اسپیکر دار

به این ترتیب دانستیم کول پد چیست. شما می توانید با توجه به راهنمای خرید کول پد لپ تاپ و نکته هایی که در بالا به آن اشاره شد بهترین و کارآمدترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. برای خرید بهترین کول پد لپ تاپ با کیفیت بالا و قیمت مناسب از فروشگاه بهیران دیدن کنید.

به نظر شما مهم ترین فاکتور در هنگام خرید کول پد چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.