کابل HDMI چیست ؟ کاربرد کابل HDMI

کابل HDMI

کابل HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه می توان از این کابل استفاده کرد و استفاده از آن چه مزیت هایی برای شما دارد؟ برای آشنایی با انواع کابل HDMI، کاربرد کابل HDMI و همه مواردی که می خواهید در این باره بدانید، کافی است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کابل HDMI چیست ؟

HDMI مخفف عبارت High-Definition Media Interface به معنی رابط رسانه ای با کیفیت بالاست. این کابل جهت انتقال همزمان صدا و تصویر با کیفیت بالا طراحی شده و در اغلب لوازم الکترونیک صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می گیرد.

پورت ورودی و خروجی HDMI

ورودی و خروجی HDMI دقیقا یکسان بوده و تفاوتی ندارد شما کدام یک از دو سر این کابل را به نمایشگر و کدام را به دستگاه پخش کننده وصل کنید. کافی است مطمئن باشید دستگاه و نمایشگر شما، مجهز به درگاه HDMI هستند و با خرید یک کابل فایل های صوتی و تصویری خود را منتقل کنید.

کاربرد کابل HDMI

کاربرد کابل HDMI

همان طور که پیش از این گفته شد، این کابل وظیفه نمایش و پخش فایل های صوتی و تصویری را از پخش کننده هایی مثل دی وی دی پلیر به نمایشگرهایی مثل تلوزیون، مانیتور و… را دارد. امروزه اغلب لوازم صوتی و تصویری تولید شده مانند، ویدئو پروژکتور، دی وی دی پلیر، کنسول بازی، تلوزیون، دی وی دی پلیر، مانیتور، لپ تاپ و… دارای پورت HDMI هستند.اما اگر وجود این درگاه برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است قبل از خرید محصول مورد نظر، از وجود آن اطمینان حاصل نمایید.

از دیگر کاربردهای مهم این کابل، این است که می توانید فایل های خود را از یک دستگاه پخش کننده به چند نمایشگر و یا از چند دستگاه پخش کننده به یک نمایشگر منتقل کنید. البته برای این کار به اسپلیتر HDMI یا سوئیچ HDMI نیاز دارید. به این صورت که می توانید یک دستگاه مثل دی وی دی پلیر را به اسپلیتر HDMI متصل کرده و در طرف دیگر اسپلیتر چند نمایشگر وارد کنید. به این صورت می توانید یک تصویر را بر از یک خروجی HDMI به چند مانیتور منقل کنید. در مقابل با استفاده از سوئیچ HDMI امکان انتقال و سوئیچ تصویر از چند دستگاه با خروجی HDMI را به یک نمایشگر را دارید.

کابل HDMI چیست

بنابراین اگر دستگاه شما دارای یک پورت HDMI است، نگران نباشید و با توجه به نوع نیازتان اسپلیتر یا سوئیچ HDMI را تهیه نمایید.

نکته مهم دیگر اینکه، حتی اگر دستگاه مورد نظر شما دارای پورت HDMI نیست، باز هم جای نگرانی نیست و شما می توانید با استفاده از تبدیل های متنوع، پورت های مختلف دستگاه مانند USB را به پورت HDMI تبدیل کنید.

کابل HDMI چیستمزیت های استفاده از کابل HDMI

مهم ترین مزیت استفاده از این کابل در این است که شما می توانید بدون نیاز به کابل های اضافی از این کابل جهت انتقال همزمان صدا و تصویر استفاده کنید. در سال های گذشته این کار از طریق کابل های سه فیش RCA انجام شده و باعث پیچیده شدن سیم ها و شلوغی می شد. اما اکنون با وجود این کابل می توانید کابل ها و سیم های مربوط به انتقال تصویر و صدا را حذف کرده و تنها از این کابل استفاده نمایید.

مزیت دیگر استفاده از این کابل پشتیبانی از بالاترین کیفیت های فایل های ویدئویی و تصویری است. این کابل فایل ها را با بالاترین سرعت، بهترین کیفیت و بدون نویز منتقل می کند. با وجود این باید توجه کنید که کیفیت کابل خریداری شده در این زمینه بسیار موثر می باشد. بازرگانی بهیران کابل های با کیفیتی در انواع مختلف عرضه می کند و شما می توانید با خریداری کابل های HDMI تصاویر خود را با کیفیت عالی مشاهده کنید.