اینترنت ۵ جی چیست ؟ تفاوت اینترنت ۴ جی و ۵ جی

اینترنت 5 جی

حتما شما هم اخیرا مطالب زیادی درباره عرضه اینترنت ۵ جی شنیده اید. اما اینترنت ۵ جی چیست؟ سرعت اینترنت ۵ جی چقدر است؟ اینترنت ۵g کی عرضه می شود؟ پاسخ همه این سوالات و هرچیزی که لازم است درباره اینترنت ۵g بدانید، در این مطلب وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

امروزه اینترنت به بخش جدا نشدنی زندگی همه ما تبدیل شده است، به همین دلیلپیرشفت سرعت و کیفیت آن به صورت روز افزون مشاهده می شود. همان طور که می دانید تکنولوژی های ۳ جی ، ۴ جی و ۴ جی نیز برای افزایش سرعت و بهبود کیفیت دریافت و ارسال داده ها عرضه شدند و اکنون صحبت از عرضه اینترنت ۵ جی به میان آمده است. البته لازم به ذکر است که می توان از اینترنت ۴g با سرعتی بیشتر استفاده کرد و هنوز ما موفق به استفاده از تمام توان تکنولوژی ۴g نشده ایم. سرعت اینترنت در کشورهایی که از حداکثر توان تکنولوژی استفاده می کنند، تا ۵۰ مگابایت در ثانبه می رسد. بنابراین می توان گفت امکان رشد و پیشرفت در تکنولوژی ۴g وحود دارد. اما به هرحال به زودی شاهد ظهور تکنولوژی ۵g خواهیم بود. قبل از هرچیز تعریفی از اینترنت ۵ جی ارائه می دهیم تا با این نسل از اینترنت بیشتر آشنا شوید. سپس با سایر مسائل در این زمینه می پردازیم.

اینترنت ۵ جی چیست ؟

پس از ارائه اینترنت ۴g و ۴٫۵g ، به زودی شاهد عرضه اینترنت ۵g خواهیم بود. اینترنتی جی یا ۵g نسل پنجم اینترنت بی سیم، به طور قابل توجهی سرعت دریافت و انتقال داده را افزایش می دهد. قطعا با در دسترس قرار گرفتن تکنولوژی ۵g ، تجربه جالب و هیجان انگیزی هنگام استفاده از اینترنت خواهیم داشتیم.

اینترنت ۵g کی عرضه می شود ؟

اینترنت ۵ جی برای اولین بار در اوایل ماه اوریل راه اندازی شد و اکنون در برخی از شهرهای امریکا به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است. اما در پاسخ به این سوال که اینترنت ۵g کی عرضه می شود ، باید گفت زمان تقریبی عرضه این نسل از اینترنت بی سیم سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.

اینترنت 5 جی

اینترنت ۵ جی در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، محمد جواد آذری جهرمی زمان ارائه اینترنت ۵ جی را سال ۹۸ اعلام کرد. طبق گفته وزیر ارتباطات تا کنون بیش از ۶۶ درصد از شهرها و روستاهای ایران به تکنولوژی ۳G و ۴G دسترسی دارند و با وجود مشکلات و تحریم ها برای ورود اینترنت ۵ جی در ایران تلاش خواهد کرد.

سرعت اینترنت ۵ جی

همان طور که گفته شد سرعت اینترنت ۵ جی نسبت به نسل های پیش از آن ، به صورت شگفت انگیزی افزایش یافته است. نسل اول اینترنت یا همان ۱G با سرعت ۲٫۴ کیلوبایت و پس از آن اینترنت ۲G با سرعت ۶۴ کیلوبایت عرضه شد اما هر دو تکنولوژی های ۱G و ۲G سرعت پایینی در انتقال داده داشتند تا اینکه نسل سوم اینترنت بی سیم با سرعت ۲ مگابایت در ثانیه ارائه شد. با توجه به افزایش سرعت و بهبود کیفیت اینترنت در نسل سوم ، کاربران تا مدت ها توانستند بدون محدودیت از آن استفاده کنند. اما طبیعی است با پیشرفت تکنولوژی، افراد برای دسترسی به اینترنت ، به سرعت بیشتری نیاز داشتند. پس از آن عرضه اینترنت نسل چهارم یا همان ۴G ، سرعتی بیش از ۱۰۰ مگابایت را در اختیار کاربران قرار دارد. این نسل از اینترنت بی سیم اکنون به عنوان پرکاربردترین نسل اینترنت در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. پس از مدتی تکنولوژی ۴٫۵G نیز ارائه شد اما در حقیقت تفاوت چندانی با اینترنت ۴G ندارد.

اما سرعت اینترنت ۵G در مقایسه با نسل های قبل، سرعتی باور نکردنی و شگفت انگیز است. این نسل از اینترنت بی سیم ، سرعتی بین ۱ تا ۱۰ گیگابایت را عرضه می کند. این موضوع باعث می شود با مشکلاتی مانند قطع شدن اینترنت، کاهش سرعت اینترنت در زمان اوج مصرف ، کاهش سرعت در هنگام افزایش تعداد کاربران و… مواجه نشوید.

اینترنت 5 جی

تفاوت ۴g و ۵g

طبیعی است تفاوت ۴g و ۵g ، تفاوتی شگفت انگیز بین دو نسل اینترنت بی سیم است. وجود تفاوت ۴g و ۵g باعث شده همه ما مشتاقانه منتظر عرضه اینترنت ۵ جی در ایران باشیم. اما مهم ترین تفاوت ۴g و ۵g چیست و چرا بهتر است از این تکنولوژی استفاده کنیم.

۱- سرعت

زمانی که از اینترنت ۵ جی صحبت می کنیم، اولین چیزی که به ذهن همه افراد می رسد، سرعت فوق العاده آن است. همان طور که گفته شد تا کنون موفق به استفاده از اینترنت ۴G با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابایت برثانیه شده ایم. اما اینترنت ۵G سرعتی حداقل ۱۰ برابر سرعت اینترنت نسل چهارم را ارائه می دهد و این موضوع برای همه کاربران اینترنت از اهمیت بالایی برخوردار است.

اینترنت 5 جی

۲- تاخیر

یک تفاوت ۴g و ۵g میزان تاخیر آن ها در برقراری ارتباط است. این موضوع در بازی های آنلاین، هنگام تماشای ویدئو به صورت آنلاین و به ویژه در برقراری تماس های ویدئویی مشکل ساز می شود.  در اینترنت نسل ۴ زمان تاخیر در برقراری ارتباط حدود ۲۰ میلی ثانیه و در اینترنت ۵g حدود ۵ میلی ثانیه است.

دو موردی که توضیح داده شد مهم ترین تفاوت ۴g و ۵g بوده که برای همه کاربران اینترنت اهمیت زیادی دارد. این دو مورد علاوه بر اینکه به عنوان تفاوت ۴g و ۵g شناخته می شود، مهم ترین مزایای استفاده از اینترنت ۵g نیز می باشند که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

مزایای استفاده از اینترنت ۵g

۱- سرعت

طبیعی است سرعت اولین مولفه در بررسی اینترنت است. شما می توانید یک ویدئو با کیفیت متوسط HD را با استفاده ار اینترنت ۳G در ۲۵ ساعت، با استفاده از اینترنت ۴G در کمتر از ۱۰ دقیقه و با استفاده از اینترنت ۵G در کمتر از ۴ ثانیه دانلود کنید.

۲- کاهش زمان تاخیر

زمان تاخیر و یا همان زمان پاسخگویی در اینترنت نسل ۵ بسیار کاهش یافته و شما می توانید انتقال داده را با استفاده از این تکنولوژی با کیفیت و سرعت عالی تجربه کنید.

۳- گستردگی استفاده

استفاده از اینترنت ۵ جی منحصر به موبایل شما نخواهد بود و در زمینه های مختلفی مثل اینترنت اشیا و… مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع می تواند در پیشرفت زندگی بشر تاثیر بسزایی داشته باشد.

اینترنت 5g

معایب استفاده از اینترنت ۵g

۱- پر هزینه بودن

مشخص است با ارائه اینترنت ۵g ، هزینه استفاده از اینترنت برای کاربران بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر بخواهید از اینترنت نسل پنجم استفاده کنید، باید هزینه بیشتری را برای این کار در نظر بگیرید.

۲- تهیه دستگاه جدید

همان طور که برای استفاده از اینترنت ۴g موبایل یا تبلت های جدید مورد نیاز است، برای استفاده از اینترنت نسل پنجم نیاز به دستگاهی داریم که از تکنولوژی ۵g پشتیبانی کند. در واقع نمی توان از استفاده از دستگاه هایی که اکنون با آن ها به اینترنت متصل می شویم، به تکنولوژی ۵g دسترسی داشته باشیم.

۳- برد کمتر

عملکرد تکنولوژی ۵g را می توان به وای فای تشبیه کرد. چرا که برد کمتری نسبت به اینترنت های نسل قبلی دارد. به عبارتی می توان گفت اینترنت ۵ جی در فضاهای باز نسبت به فضایی مانند خانه عملکرد بهتری دارد.