آموزش بالا بردن امنیت موبایل با ۸ روش ساده و مؤثر

آموزش بالا بردن امنیت موبایل

با تبدیل شدن تلفن های همراه معمولی، به تلفن های هوشمند، انجام همه امور برای ما ساده تر شده و در هزینه و وقت صرفه جویی می شود. این موبایل ها مانند یک مینی کامپیوتر عمل کرده و شما بسیاری از امور روزمره خود مانند عملیات پرداخت، گوش دادن به موسیقی، ارسال ایمیل، عکاسی، جستجو در اینترنت و… را توسط آن ها انجام می دهید. در این مطلب آموزش بالا بردن امنیت موبایل را گردآوری کرده ایم که به شما کمک می کند تا موبایل خود را از خطرات و آسیب های مختلف حفظ کزده و بستری امن برای استفاده از موبایل برای شما فراهم می کند.

همان طور که گفته شد کاربرد تلفن های هوشمند امروزه چندین برابر تلفن های معمولی در سال های گذشته است و شما اطلاعات بانکی و شخصی خود را به دلایل مختلفی مثل پرداخت های بانکی، خرید آنلاین و… را در موبایلتان وارد کرده و فایل های مهمی از قبیل تصاویر و ویدئوهای شخصی خود را در آن ذخیره می کنید. پس حتما فکر کردن به گم یا دزدیه شدن موبایل ، علاوه بر زیان مالی وارد شده، مشکلاتی مثل از دست دادن فایل ها و اطلاعات شخصی نیز ایجاد می کند. بنابراین اگر شما هم نگران امنیت موبایتان هستید، پیشنهاد می کنم با ما در این مطلب همراه باشید و با مطالعه مراحل آموزش بالا بردن امنیت موبایل ، خطرات احتمالی را از تلفن های هوشمند خود و اطرافیانتان دور کنید.

آموزش بالا بردن امنیت موبایل

۱- رمز قدرتمند انتخاب کنید

اولین عملی که درباره آموزش بالا بردن امنیت موبایل ، به ذهن همه ما خطور می کند، انتخاب یک رمز قدرتمند است. اگرچه این راه بسیار ساده به نظر می رسد، اما می تواند دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی شما، نصب برنامه های مخرب و… جلوگیری کند. برخی از انواع موبایل، تنها اجازه وارد کردن ۴ رقم به عنوان رمز عبور می دهد. اما برخی دیگر به شما امکان وارد کردن رمز های پیچیده تر را نیز می دهد. علاوه بر این روش های مختلف رمز گذاری مثل وارد کردن پترن، اثر انگشت و… نیز در برخی موبایل ها وجود دارد.

آموزش بالا بردن امنیت موبایل

۲- اشتراک گذاری لوکیشن را خاموش کنید

اکثر تلفن ها دارای GPS هستند که می تواند موقعیت مکانی دقیق یا کلی شما را مشخص کند. از طرفی ممکن است برخی از برنامه ها، اطلاعات مکان شما را به اشتراک بگذارند. یکی از نکته های مهم در آموزش بالا بردن امنیت موبایل ، محدود کردن دسترسی به موقعیت مکانی شماست. برخی از تلفن های هوشمند در قسمت تنظیمات، گزینه ای برای خاموش کردن اشتراک گذاری موقعیت مکانی را در نظر گرفته اند. همچنین می توانید اننخاب کنید کدام یک از برنامه های تلفن هوشمند شما به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند و در صورتی که روشن بودن لوکیشن در موبایل شما ضرورتی ندارد، بهتر است آن را خاموش کنید. این کار علاوه بر اینکه امنیت موبایل شما را افزایش می دهد؛ موجب افزایش طول عمر باتری نیز خواهد شد.

۳- تنظیمات حریم خصوصی و امنیت را بررسی کنید

همه موبایل ها در قسمت تنظیمات بخشی به نام حریم خصوصی و امنیت (privacy & security) دارند. شما می توانید با بررسی این قسمت مواردی را که تلفن هوشمندتان جهت افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی در اختیار شما قرار داده، بررسی کرده و دسترسی برنامه ها به مواردی شامل موقعیت مکانی، مخاطبین، تصاویر و… را فعال یا غیرفعال کنید. همچنین می توانید کوکی ها را مسدود کرده و آن چه را که مرورگر شما از موبایلتان جمع آوری می کند، کنترل کنید.

مقاله پیشنهادی : امنیت وای فای با مک آدرس در انواع مودم ها

۴- در نصب برنامه دقت کنید

تنها برنامه هایی را روی موبایل خود نصب کنید که از سیاست حریم خصوصی آن آگاه باشید. همه برنامه های نصب شده روی موبایلتان را بررسی کنید و هر برنامه ناآشنایی که از امنیت کمی برخوردار است و یا ممکن است با دسترسی به اطلاعات و حریم خصوصی شما از آن سواستفاده کند را حذف کنید. همچنین در هنگام نصب برنامه توجه کنید که نیازهای دسترسی آن برنامه در موبایل شما چه مواردی خواهد بود.

۵- بلوتوث را خاموش کنید

پنجمین روش آموزش بالا بردن امنیت موبایل ، خاموش کردن بلوتوث آن است. بلوتوث امکان ارتباط دستگاه شما با دیگر دستگاه ها مثل هدفون، پخش خودرو، سایر موبایل ها، تبلت ها و… را فراهم می کند. اما اگر به صورت اشتباه به دستگاهی ناشناس متصل شوید، دسترسی به فایل ها و اطلاعات موبایلتان را توسط آن دستگاه ممکن می شود. بنابراین هنگامی که نیازی به اتصال از طریق بلوتوث ندارید، آن را خاموش کرده و تنها در صورت نیاز روشن کنید. برخی از تلفن های همراه امکان رمزگذاری روی بلوتوث را در اختیار کاربران قرار می دهد و شما می توانید برای افزایش امنیت موبایلتان از این امکان استفاده نمایید.

۶- برای حساب های آنلاین خود رمز بگذارید

در آموش بالا بردن امنیت موبایل ، قرار دادن رمز برای حساب های آنلاین ، از اهمیت بالایی برخوردار است. حساب های آنلاین شامل شبکه های اجتماعی، حساب های ایمیل، فروشگاه های آنلاین و… می باشد که دسترسی به آن ها توسط دیگران قطعا برای شما خوشایند نخواهد بود. بنابراین بهتر است با قرار دادن رمز، دسترسی به آن ها را محدود کنید.

۷- یک آنتی ویروس نصب کنید

قطعا نمی توان از اهمیت نصب و استفاده از آنتی ویروس در آموزش بالا بردن امنیت موبایل غافل شد. سال هاست که همه ما روی سیستم های کامپیوتری خود از آنتی ویروس استفاده می کنیم تا از ورود فایل های مخرب و ویروسی در آن ها جلوگیری کنیم. اکنون آنتی ویروس های معتبری برای موبایل نیز تولید شده اند که شما می توانید با کمی تحقیق درباره میزان امنیت و اعتبار آن ها، روی موبایل خود نصب کنید تا از ورود ویروس ها، نصب بد افزار ها و… روی موبایل شما جلوگیری کند.

۸- اطلاعات مهم را در موبایلتان ذخیره نکنید

اگر چه ذخیره اطلاعات در تلفن های هوشمند ساده ترین روش به همراه داشتن آن ها است. اما اگر می خواهید نگران دسترسی دیگران به آن ها نباشید، ساده ترین راه حذف آن ها از موبایلتان است. اطلاعات بانکی، گذرواژه ها، فایل های مهم و… را از موبایلتان حذف کنید.

شما چه روش هایی برای افزایش امنیت موبایل می شناسید آن ها را در همین صفحه به اشتراک بگذارید.