تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا مانیتور با 3 روش

تمیز کردن صفحه نمایش

تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا مانیتور چگونه باید انجام شود تا آسیبی به آن ها وارد نشود؟ در محل کار، منزل و یا هر مکان دیگری، ذرات ریز گرد و غبار وجود دارد که می بر روی صفحه LCD نشسته که یک لایه کدر بر روی صفحه ایجاد کرده و نور آن را کم می کند.

همچنین ممکن است اثر انگشت روغنی شما بر روی صفحه جا مانده باشد. به ویژه اگر کارهای ظریف یا گرافیکی انجام می دهید، وجود لک و آلودگی ممکن است باعث خطای دیدتان شود.

بعضی مواقع همه قسمت ها و اجزای لپ تاپ یا کامپیوتر، مثل صفحه نمایش، ماوس، کیبورد و… نیاز به تمیز کردن دارند. اما پاک کردن صفحه نمایش یا مانیتور، نسبت به بقیه اجزا، سخت تر و حساس تر می باشد. برخی پاک کننده ها ممکن است اثر مخرب بر روی صفحه نمایش داشته باشد، اگر از پارچه خیس برای تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا ماینتور استفاده می کنید، ممکن است جنس پارچه یا میزان رطوبت آن، به قدری باشد که LCD را دچار مشکل کند. قبلا درباره اینکه چگونه کیبورد را تمیز کنیم ، توضیح داده ایم، در این مطلب چگونگی تمیز کردن مانیتور لپ تاپ را بیان می کنیم.

توجه کنید که نباید از اسپری های معمولی مثل شیشه پاک کن، یا از پارچه های معمولی برای پاک کردن LCD ها استفاده کنید. چرا که ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر روی دستگاه شما داشته باشد.

تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا مانیتور

استفاده از پارچه میکروفیبر

افرادی که از عینک استفاده می کنند و یا دوربین دارند. خیلی خوب این وسیله را می شناسند. پارچه میکروفیبر بسیار نرم و بدون زبری و پرز است. این نوع پارچه علاوه بر عینک و لنز دوربین، قابلیت تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا مانیتور را نیز دارد. اما پارچه های میکروفیبر نمی تواند تمام لکه ها را از بین ببرد. بسیاری از مواد آلاینده بر روی صفحه، توسط این پارچه از بین می روند، اما برخی از آن ها، به مواد دیگر با قدرت تمیزکنندگی بیشتری نیاز دارند. به ویژه این نوع پارچه برای از بین بردن گرد و غبار بسیار مناسب است.

نکته مهم در این باره، این است که استفاده از دستمال کاغذی برای تمیز کردن صفحه نمایش را فراموش کنید. اگر چه دستمال کاغذی بسیار نرم به نظر می رسد، اما می تواند بر روی مانیتور خراش ایجاد کند.

تمیز کردن صفحه لپ تاپ

برای استفاده از پارچه میکروفیبر برای از بین بردن گرد و غبار و لکه های سطحی، مراحل زیر را طی کنید:

– لپ تاپ خود را خاموش کنید. این کار ایمنی بیشتری دارد، بعلاوه کمک می کند تا در یک صفحه مشکی تمام آلودگی ها را ببینید و پاک کردن آن ها برای شما راحت تر باشد.

– پارچه میکروفیبر را در یک جهت و با فشار بسیار اندک، بر روی صفحه مانیتور یا لپ تاپ بکشید. به یاد داشته باشید که به صورت دایره ای این کار را نکنید، چرا که علاوه بر آسیب به صفحه نمایش، باعث می شود گرد و غبار به اطراف پخش شود.

– این کار را ادامه دهید تا زمانی که هیچ گرد و غباری بر روی صفحه نمایش دیده نشود. با این کار لکه های سطحی نیز پاک می شوند. بنابراین سعی نکنید لکه های پاک نشده را با فشار بیشتر پاک کنید. استفاده از روش های بعدی می تواند به پاک کردن لکه های سخت تر کمک کند.

ابر مرطوب

اگر هنوز لکه هایی بر روی سطح مانیتور باقی مانده، این روش را با استفاده از یک ابر امتحان کنید.

– لپ تاپ خود را جدا کردهف در صورت امکان باتری را خارج و آن را از برق شهری جدا کنید.

– یک قطعه ابر نرم را با آب مقطر، دیونیزه و یا تصفیه شده، مرطوب کنید.

– به آرامی ابر را بر روی صفحه نمایش بکشید.

– اگر از این روش برای تمیز کردن صفحه لپ تاپ استفاده می کنید، پس از آنکه تمام لکه ها و آلودگی ها از صفحه پاک شدند، آن را نبندید تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن صفحه ال ای دی

اگر نگران خیس شدن کیبوردتان هستید، می توانید یک کاور کوچک بر روی آن قرار دهید تا از خیس یا مرطوب شدن آن جلوگیری نمایید.

نکته مهم در این روش این است که به هیچ وجه نباید برای مرطوب کردن ابر، از آب شیر استفاده کنید، چرا که مواد معدنی موجود در آب، باعث ایجاد خراش روی صفحه خواهد شد.

محلول ها و اسپری های تمیز کننده

آخرین راه حل برای تمیز کردن لکه های سخت تر، استفاده از محلول های تمیز کننده یا همان اسپری پاک کننده است. به یاد داشته باشید شما نمی توانید از هر نوع محلولی برای تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا مانیتور استفاده کنید. برخی از این محلول ها، نه تنها باعث تمیزی و شفافیت صفحه نمایش نمی شوند، بلکه ممکن است اثر مخرب بر روی آن داشته باشد.

استون، آمونیاک، اسید اتیل، الکل اتیلیک، متیل الکل، متیل کلراید، انواع پاک کننده های سطوح و شیشه برای این کار نامناسب بوده و از آن ها پرهیز کنیید. بنابراین اگر مواد شیمیایی بالا در محلول موجود بود، نباید از آن به عنوان پاک کننده صفحه نمایش استفاده کنید.

می توانید با استفاده از ترکیبات زیر یک محلول پاک کننده مناسب تهیه کنید:

  • 50٪ آب مقطر و 50٪ سرکه سفید
  •  50٪ آب مقطر و 50٪ الکل ایزوپروپیل
  •  100٪ آب مقطر و یک قطره مواد شوینده ظرف

تمیز کردن صفحه مانیتور

همچنین می توانید از تمیز کننده و پاک کننده های آماده که به صورت های مختلف تولید و عرضه می شوند، استفاده کنید. پس از تهیه محلول به صورت زیر، به تمیز کردن صفحه لپ تاپ یا مانیتور بپردازید:

– لپ تاپ خود را خاموش و از برق جدا کنید. باتری آن را برای پیشگیری از هر گونه مشکل برق خارج کنید.

– اگر نگران خیس شدن کیبورد و ریختن محلول بر روی آن هستید، از یک کاور یا هر نوع پوشش ضد آب برای پوشاندن آن استفاده کنید.

– محلول موجود را بر روی یک پارچه میکروفیبر ریخته یا اسپری نمایید به قدری که پارچه کمی نم دار باشد. به یاد داشته باشید که هرگز محلول را به طور مستقیم بر روی

صفحه LCD اسپری نکنید.

– پارچه نم دار را به آرامی و به صورت حرکت دایره ای، بر روی قسمت های آلوده و لکه دار صفحه نمایش بکشید. به هیچ عنوان از فشار بیش از حد برای تمیز کردن صفحه استفاده نکنیدف چرا که ممکن است باعث خرابی دائمی آن شود.

– این کار را تا زمانی که صفحه به صورت کامل تمیز شود، ادامه دهید.

– قبل از بستن در لپ تاپ یا روشن کردن آن، مطمئن شوید صفحه کاملا خشک شود.

با استفاده از این سه روش می توانید هر گونه لک و آلودگی را از روی انواع صفحه نمایش پاک کنید. بهتر است تا حد ممکن از اسپری ها برای تمیز کردن صفحه لپ تاپ و مانیتور استفاده نکنید و در صورتی که تنها آلودگی روی صفحه، گرد و غبار است، از روش های اول و دوم استفاده نمایید.