چگونه کیبورد را تمیز کنیم ؟ 6 راهکار عالی

چگونه کیبورد را تمیز کنیم

چگونه کیبورد را تمیز کنیم ؟ همانطور که می دانید، کیبورد یا صفحه کلید یکی از مصرفی ترین لوازم جانبی کامپیوتر است که حتی در زمانی که از آن استفاده نمی کنیم، روی میز و در مقابل ما قرار دارد. اگر شما هم زمان زیادی را پشت سیستم کامپیوتری خود صرف می کنید، حتما در زمان انجام کار، به خوردن غذا، تنقلات و… می پردازید.

طبیعی است به مرور زمان، خرده های تنقلات، گرد و غبار و… به داخل کیبورد و زیر کلیدهای آن نفوذ می کند. اگرچه شما هر روز و یا هر هفته کیبورد و سایر لوازم جانبی کامپیوتر خود را با یک پارچه تمیز می کنید؛ اما آیا زیر کلیدها نیز با این کار تمیز خواهد شد؟ برای این که یک کیبورد تمیز و البته زیباتر داشته باشید، تا با روش های مختلف تمیز کردن کیبورد آشنا شوید؟

چگونه کیبورد را تمیز کنیم ؟

قبل از هر کاری به یاد داشته باشید، اتصال کیبورد را از کامپیوتر یا دستگاه مورد نظر جدا کنید و سپس روش های بیان شده را برای تمیز کردن کیبورد استفاده نمایید.

1- استفاده از براش

براش های استاندارد تمیز کننده کیبورد در بازار موجود است که می توانید با استفاده از آن ها، فضای بین کیبوردها را تمیز نمایید. به ویژه اگر کیبورد شما مکانیکی است، این کار بسیار راحت تر خواهد بود. اگر براش تمیز کننده ندارید، می توانید از مسواک و یا سایر برس های شستشو مثل برس شستشوی شیشه شیر استفاده کنید.

کافی است به آرامی برس یا براش را بین کیبوردهای هر ردیف کشیده و شاهد تمیز شدن آن باشید. پیشنهاد می کنم قبل از این کار، کیبورد را بر عکس کرده و به آرامی چند ضربه به قسمت پشتی آن وارد کنید تا برخی ذرات موجود در زیر کلیدها، از آن خارج شود.

چگونه کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم

2- خارج کردن کلیدهای کیبورد

روش بعدی تمیز کردن کیبورد، ممکن است کمی زمان بر باشد، اما قطعا یکی از بهترین راه هاست. به این ترتیب که باید از یک سمت کیبورد، تمامی کلیدها را به آرامی خارج نمایید. سپس با استفاده از یک برس، براش، مسواک، گوش پاک کن، پارچه و یا هر وسیله مناسب دیگر، صفحه زیرین کلیدها را تمیز نمایید.

تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

اگر احتمال می دهید، جای هر کلید را فراموش کنید، پیش از جدا کردن کلیدها، از کیبوردتان عکس گرفته و هنگام اتصال کلیدها، به آن نگاه کنید.

پس از تمیز کردن کیبورد، کلیدهای جدا شده را بررسی کنید و اگر بر روی آن ها، آلودگی مشاهده کردید، می توانید آن ها را در یک ظرف آب و مایع ریخته و آن ها را بشویید. همچنین می توانید با استفاده از پارچه یا براش آن ها را تمیز نمایید.

چگونه کیبورد را تمیز کنیم

3- استفاده از اسپری هوای فشرده

با استفاده از اسپری هوای فشرده چگونه کیبورد را تمیز کنیم ؟ هوای فشرده، می تواند گرد و غبار و ذرات ریز را از روی کیبوردتان پاک کند. لوله پلاستیکی را در قسمت مخصوص آن بر روی اسپری نصب کرده و هوای موجود در آن را در فضای خالی بین کلیدها اسپری نمایید. این کار تنها گرد و غبار و ذرات ریز را از کیبورد پاک می کنید. پس بهتر است قبل از آن، کیبورد را برعکس کرده و با چند ضربه آرام بر پشت آن، ذرات درشت تر را از آنخارج نمایید.

چگونه کیبورد را تمیز کنیم

4- ژل تمیز کننده

استفاده ژل تمیز کننده، روش دیگری است که می توانید با استفاده از آن به سادگی کیبورد و ذرات زیر آن را تمیز نمایید. این ژل شبیه اسلایم بوده و آن را چند مرتبه بر روی کیبورد قرار داده و بردارید. سپس مشاهده خواهید کرد که ذرات موجود در بین کلیدها و زیر آن ها، به این ژل چسبیده و از کیبورد جدا شده اند.

چگونه کیبورد را تمیز کنیم

5- استفاده از محافظ کیبورد

محافظ کیبورد انواع مختلفی دارد که می توانید هریک از آن ها را مطابق سلیقه خود و مناسب با کیبوردتان تهیه نمایید. برخی از این محافظ ها، ژله ای بوده و برخی دیگر جنس سخت تری دارد. همه آن ها می توانند در مقابل گرد و غبار و… از کیبورد محافظت کنند. اگر از آن دست افرادی هستید که همیشه بر روی میز کارتان لیوان آب، فنجان چای یا قهوه وجود دارد، بهتر است از انواع ضد آب این محافظ ها تهیه کنید، تا در مقابل مایعات نیز از کیبوردتان محافظت شود.

مقاله پیشنهادی : هنگام خیس شدن لپ تاپ چه کار کنم ؟

6- نوع کیبورد

در آخر ، در جواب این سوال که چگونه کیبورد را تمیز کنیم، باید گفت اگر نگران کثیف شدن سطح زیرین کلیدهای کیبوردتان هستید، بهتر است از کیبوردهایی استفاده کنید که فضای خالی بین کلیدهای آن وجود ندارد. این کیبوردها، به مراتب راحت تر تمیز می شوند.