کد IMEI گوشی چیست ؟ بدست آوردن IMEI گوشی با 4 روش

کد IMEI گوشی

کد IMEI گوشی چیست ؟ بدست آوردن IMEI گوشی چگونه ممکن است؟ ممکن است شما هم کلمه اختصار IMEI را شنیده باشید و بدانید که مربوط به هویت موبایل شما است. اما هنوز نمی دانید که این کد برای چه کاری استفاده می شود. شاید شنیده باشید که استفاده و ثبت این کد، با امنیت موبایل شما رابطه مستقیم دارد. برای پیدا کردن، ثبت کردن، تغییر و هر آنچه را که باید درباره کد IMEI بدانید، در ابن مطلب همراه ما باشید.

کد IMEI گوشی چیست ؟

IMEI مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity و به معنی شناسه بین المللی تجهیزات موبایل است که برای هر موبایل منحصر به فرد می باشد. این کد به تمایز هر موبایل با موبایل دیگر کمک می کند.

کد IMEI تشکیل شده از 14 رقم است که گاهی با 15 و یا 16 رقم نیز دیده می شود. رقم 15 این کد، یک گزینه امنیتی و رقم 16 آن بیانگر اطلاعاتی درباره نسخه نرم افزار موبایلتان است.

از سال 2004 این کد در قالب یک عدد 14 یا 15 رقمی ظاهر شده که هر یک از آن ها نشانگر یک مورد درباره موبایل است. دو رقم اول این کد، کشور سازنده و 6 رقم بعدی آن مدل موبایل مورد نظر را نشان می دهد. ترکیب این دو بخش به عنوان TAC یا Type Allocation Code شناخته می شوند. بنابراین همه مدل های مشابه موبایل که ساخت یک کشور هستند، TAC یکسانی دارند. 6 رقم بعدی موحود در کد IMEI گوشی ، شماره سریال منحصر به فرد دستگاه شما است که در هر دستگاه متفاوت است.

به یاد داشته باشید که در موبایل هایی که دو اسلات سیم کارت دارند و یا به عبارتی دو سیمکارته هستند، دو کد IMEI وجود دارد.

بدست آوردن IMEI گوشی

پیدا کردن IMEI موبایل، راه های مختلفی دارد که می توانید هر یک از آن ها را استفاده کرده و به راحتی آن کد را به دست آورید. در اینجا چند راه بدست آوردن IMEI گوشی را بیان می کنیم.

1- پیدا کردن IMEI از تنظیمات موبایل

روش بعدی برای اینکه این کد را بیابید وارد شدن به قسمت تنظیمات است. کافی است وارد Setting سپس General و در نهایت About شوید. اکنون می توانید با لمس و نگه داشتن شماره، آن را کپی نمایید.

بدست آوردن کد IMEI

2- پک موبایل

یک برچسب بر روی بسته بندی موبایل وجود دارد که بر روی آن کد IMEI درج شده است، پس بهتر است تا زمانی که از موبایل استفاده می کنید، پک آن را نگه دارید.

3- باتری

اگر باتری موبایل شما قابل جابجایی است و ثابت نیست، می توانید با خارج کردن باتری، در زیر آن کد IMEI گوشی را مشاهده نمایید.

4- استفاده از کد USSD

کد شماره گیر گوشی را باز کنید و شماره #06#* را شماره گیری نمایید تا این کد بر روی موبایل شما ظاهر شود.

کد IMEI گوشی چیست

کاربرد کد IMEI

کد IMEI در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و بهتر است پک آن را برای حفظ این کد نگه دارید و یا آن را در جایی یادداشت نمایید. برخی از کاربردهای کد IMEI را در اینجا بیان می کنیم.

1- پیدا کردن گوشی سرقتی

اگر گوشی شما مفقود شده و یا به سرقت رفته باشد، IMEI را از روی بسته بندی موبایل پیدا کنید و در سامانه همیاب در قسمت ردیابی و اعلام سرقت کالا وارد نمایید. با این کار سرقت موبایل شما به تمامی فروشگاه ها و اصناف کشور جهت جلوگیری از خرید و فروش اعلام می شود. همچنین در صورتی که سیم کارت جدید بر روی موبایل شما قرار گیرد، یک کد برای این سامانه ارسال می شود و شما می توانید با مراجعه به دادگستری و ارائه این کد به اپراتور مربوطه سیم کارت، اسم و آدرس محل موبایلتان را بیابید.

2- شناسایی مدل و مشخصات دستگاه

همانطور که گفته شد، کد IMEI شامل 15 رقم است که 6 رقم اول آن کشور سازنده و مدل دستگاه را مشخص می کند. بنابراین می توانید با وارد کردن این کد در imei.info اطلاعات و مشخصات کاملی از دستگاه به دست آورید.

IMEI گوشی

3- ثبت موبایل در سامانه همتا

ثبت موبایل در سامانه همتا با هدف جلوگیری از خرید و فروش کالاهای تقلبی انجام می شود. همچنین این کار به معنی تخصیص موبایل به سیم کارت شما می باشد. شما می توانید از سه راه نرم افزار همتا، وب سایت همتا و در نهایت #7777* گوشی خود را در سامانه همتا ثبت نمایید. می توانید توضیحات کامل و روش انجام این کار را در صفحه نحوه ثبت گوشی در سامانه همتا مطالعه نمایید.